Stredná a východná Európa vedie vo výstavbe nákupných centier

Kliknite pre zväčšenie

V CEE sa počas druhého polroka 2013 rozšíril objem priestoru nákupných center takmer o 70 %


Stredná a východná Európa (CEE) v druhom polroku 2013 aj naďalej pokračovala v dominancii výstavby nákupných center a zaznamenala takmer 70 % (2,4 mil. m2 ) celkového priestoru dodaného na trh, na základe poslednej správy z trhu Rozvoj európskych nákupných centier, vypracovanou medzinárodnou konzultačnou spoločnosťou v oblasti nehnuteľností Cushman & Wakefield.

Celkovo development v Európe počas druhého polroka 2013 významne vzrástol s 3,6 mil. m2 hrubej prenajímateľnej plochy (GLA) nákupných centier, ktorá bola dodaná na trh. To je dvakrát viac ako hodnota priestoru počas prvého polroku 2013 aj keď celková hodnota bola nižšia ako naznačovali predchádzajúce predpovede, keďže ukončenie množstva projektov bolo presunuté na 2014.

James Chapman, vedúci stredoeurópskeho investičného tímu v Cushman & Wakefield povedal: ”Apetít pre investovanie do nákupných centier sa vracia do levelov z pred krízy a nedávna aktivita výstavby priniesla nové príležitosti. Veľa väčších miest v strednej Európe momentálne dosahuje bod nasýtenia, okrem Varšavy, kde existuje potenciál pre veľké maloobchodné projekty. Vo väčšine ďalších veľkomiest sa kladie dôraz na vylepšovanie nákupných centier, zatiaľ čo množstvo nových centier v malých mestách s 100 000 + obyvateľmi pomáha zosilňovať konkurenciu a zaujať nových investorov.”

Na Slovensku čoraz viac zaznamenávame stabilnú situáciu v oblasti developmentu a nárast zákazníckej a podnikateľskej dôvery. Taktiež môžeme potvrdiť, že v priebehu tohto roka bude skompletizované ďalšie nákupné centrum, čo je znakom vracajúcej sa dôvery do investičného sektora,” povedal Andrew Thompson, Managing Partner a vedúci investičného tímu na Slovensku.


V súčasnosti množstvo priestoru nákupných centier dosahuje približne 154 miliónov m2 hrubej prenajímateľnej plochy. Francúzsko je opäť najväčším trhom s 17,3 mil. hrubej prenajímateľnej plochy, z hľadiska priestoru v nákupných centrách. Druhé miesto obsadzuje Veľká Británia s 16,93 mil. m2 a Rusko na treťom mieste s 16,86 mil. m2. Očakáva sa však, že Rusko vymení Veľkú Britániu ako druhý najväčší trh do konca tohto roka.

„Vlastníci nákupných centier budú musieť investovať do existujúcich nákupných centier a vylepšiť ich, čo bude predstavovať trend, keďže nákupné centrá sa budú chcieť medzi sebou odlíšiť od ostatných, a preto ich čaká vlna investícií. Na Slovensku pripadá 219,5 m2 hrubej prenajímateľnej plochy na 1000 obyvateľov, čo predstavuje podobnú hodnotu ako iné lokality v strednej Európe, kde je priemerná saturácia na úrovni 209 m2 a v EU27 je to 262 m2,“ povedal Matúš Furman, vedúci maloobchodného tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku.

Do konca roka 2014 by malo byť v Európe dokončených 203 nových nákupných centier a spomedzi nich bude 127 dokončených v strednej a východnej Európe. Zo 86 nákupných centier bude rozšírených 65 v západnej Európe. V roku 2015 bude otvorených 103 projektov a 32 projektov bude rozšírených. Ukrajna, Turecko a Rusko naďalej pokračuje v aktivite výstavby na všetkých troch kontinentoch s dvojcifernými nárastmi v objeme m2.

„Na Slovensku sa do konca r. 2014 otvorí len jedno nákupné centrum – Bory Mall o veľkosti 53 000 m2 hrubej prenajímateľnej plochy, pričom plánované otvorenie je začiatkom novembra a vo fáze prípravy sú ďalšie dve nákupné centrá: Forum Poprad a City Arena Trnava, ktorých otvorenie je naplánované na štvrtý kvartál 2015,“ dodal Furman.

Kontakty

Zuzana Gurova

Zuzana Gurová

Senior Marketing Executive

Bratislava, Slovensko

Telefón +421 2 59 209 366

Kontakt