výstavba nákupných centier v strednej európe pokračuje

Kliknite pre zväčšenie

Za prvý polrok roku 2013 bolo v krajinách strednej Európy (Poľsko, Česká republika, Maďarsko a Slovensko) predané do užívania na 190 000 m2 nových plôch v nákupných centrách, z toho 126 000 m2 v Poľsku. Na európskom trhu nákupných centier pribudlo v tomto období celkom 1,8 miliónov m2 nových plôch, uvádza sa v najnovšej správe European Shopping Centre Development poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield.

Spoločnosť C&W predpokladá, že v druhom polroku roku 2013 pribudne k ponuke nových priestorov v strednej Európe ďalších 540 000 m2 celkovej prenajímateľnej plochy. Za celý rok 2013 dosiahne nová výstavba 730 000 m2. V Českej republike pribudlo v tomto roku 157 tisíc metrov štvorcových nových plôch.

„Stredná Európa má stále potenciál pre novú výstavbu, nasýtenosť trhu je o dvadsať percent nižšia ako je európsky priemer. Developeri svoju pozornosť dnes zameriavajú na prirodzené medzery vo vybraných mestách a predovšetkým na optimalizáciu stávajúcich centier. Trh v strednej Európe sa vyvíja prirodzene a odpovedajúcim tempom sa približuje západným ukazovateľom,“ prehlásil Jonathan Hallett, výkonný riaditeľ pre stredoeurópsky región v spoločnosti C&W.

Najväčšími projektmi predanými do užívania v druhom polroku 2013 sú poľské projekty Galeria Bronowice v Krakove (60 000 m2), Poznań City Center v Poznani (58 000 m2) a Galeria Katowicka v Katoviciach (53 000 m2). V ČR bola otvorená Galerie Šantovka (46 000 m2) v Olomouci, v Maďarsku potom druhá fáza projektu Árkád Center (20 000 m2) a projekt CET (12 000 m2) v Budapešti.

Nasýtenie trhu
Priemerná rozloha plôch v nákupných centrách 27 krajín EÚ činí 262 m2 na 1 000 obyvateľov, pričom priemer v strednej Európe dosahuje 209 m2 na 1 000 obyvateľov. Najnasýtenejším trhom so 225 m2 plochy nákupných centier na 1 000 obyvateľov je Poľsko, ktoré vďaka tohtoročnej silnej výstavbe predbehlo Slovensko. Maďarsko len s 136 m2 plochy nákupných centier na 1 000 obyvateľov vykazuje vysokú mieru nenasýtenosti, oproti tomu Česká republika dosahuje 210 m2 na 1 000 obyvateľov.

Na Slovensku v prvej polovici 2013 nebolo otvorené žiadne nákupné centrum, počas druhej polovice roka bol otvorený prvý slovenský outlet vo Voderadoch, blízko Trnavy. One Fashion Outlet má rozlohu 15 000 m2.

Výhľad z hľadiska výstavby
Na rok 2014 je v celej Európe naplánovaných 171 nových projektov a 65 rozšírení stávajúcich centier, pričom plocha pripravovaných projektov sa odhaduje na 6,2 mil. m2. V strednej Európe developeri zverejnili na rok 2014 plány na otvorenia 30 nových center. Spoločne s rozširovaním stávajúcich objektov sa tak na rok 2014 pripravuje zhruba 760 000 m2 nových plôch.

Ako najväčší projekt na Slovensku sa v roku 2014 očakáva otvorenie nákupného centra Bory Mall s rozlohou 55 000 m2. V súčasnosti prebieha výstavba projektov City Arena Trnava a Forum Poprad, obe patria medzi regionálne schémy, ktoré budú dominantami miest,” hovorí Matúš Furman, vedúci maloobchodného oddelenia v Cushman & Wakefield na Slovensku.