Najdrahšie nákupné ulice sveta

Kliknite pre zväčšenie

Najdrahšie nákupné ulice sveta stále drahšie

• Prestížna nákupná ulica Causeway Bay v Honkongu zostáva najdrahšia nákupná destinácia sveta. Nájomné v tunajších obchodoch dosahuje takmer 25 tisíc euro za meter ročne.
• Na druhom mieste je newyorská Piata Avenue a tretie miesto patrí parížskej Avenue des Champs-Élysées.
• Praha je najdrahšou destináciou v strednej Európe a pred Budapešťou, Varšavou a Bratislavou si udržuje výrazný náskok
Hongkongská Causeway Bay zostáva najdrahšou ulicou sveta už po druhý rok, ako vyplýva zo štúdie Hlavné nákupné ulice sveta (Main Streets Across the World) poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield. Pražská ulica Na Přikopě sa v rebríčku posunula z 27. na 26. miesto, nájomné je dlhodobo stabilné a dosahuje až 2 160 euro za meter štvorcový ročne.

Tohto roku vychádza už 25. vydanie štúdie Hlavné nákupnej ulice sveta. Tá je všeobecne uznávaná ako barometer svetového maloobchodu. Súčasťou je rebríček 334 najprestížnejších nákupných destinácií v 64 krajinách sveta.

“Pražské nákupné triedy Na Příkopě, Václavské námestie a luxusne orientovaná Pařížská si v rámci strednej Európy drží jednoznačný náskok. Konkurencia medzi značkami udržuje nájomné na týchto adresách na dvoj- až trojnásobku oproti ďalším stredoeurópskym lokalitám,” hovorí Jan Kotrbáček, partner a vedúci maloobchodného tímu Cushman & Wakefield pre ČR a SR.

Oproti hlavným nákupným triedam v Budapešti (Váci utca), Varšave (Nowy Swiat) a Bratislave (Obchodná ulica) má Praha zásadnú výhodu v prítomnosti turisticky veľmi atraktívneho historického mesta. Zároveň ulica Na Příkopě, Václavské námestie a Pařížská sú štruktúrou a koncentráciou zastúpených značiek oproti ostatným stredoeurópskym metropolám vo výraznom predstihu.

„Na rozdiel od Prahy, Bratislava sa nemôže pochváliť luxusnou nákupnou ulicou, ktorú však nahrádza nákupné centrum Eurovea v centre mesta, kde sa formuje mix prémiových značiek. Projekt Eurovea a jeho okolie ponúka atraktívne prostredie pre nákupy a kultúrne vyžitie zároveň,“ hovorí Matúš Furman, vedúci maloobchodného oddelenia v Cushman & Wakefield na Slovensku.

„Nákupné možnosti v Bratislave ponúka aj Obchodná ulica, ktorá sa však nepribližuje kalibru svetových nákupných tried. Kúpna sila a prostredie formujú trh a jeho možnosti, ktoré dokážu ponúknuť, preto na Obchodnej ulici vzniklo zoskupenie značiek zameraných na masu, skôr než na prestíž a tento trend aj naďalej pokračuje. Trh s luxusnou módou značne ovplyvňuje aj blízkosť Viedne, kde sú svetové značky už etablované,“ dodáva Matúš Furman.

Najdrahšou európskou nákupnou ulicou je parížska ulica Champs Elysées. Za posledných dvanásť mesiacov vzrástlo nájomné na tejto adrese o takmer 40 percent na aktuálnych 13 225 euro za meter štvorcových ročne. Paríž tak za sebou s výrazným náskokom necháva londýnsku New Bond Street, ktorá je štvrtou najdrahšou destináciou sveta (8,666 eur/m2 ročne).

“Nájomné na hlavných nákupných uliciach Prahy sa dnes pohybuje okolo dvoch tisíc euro za meter štvorcový ročne. A je tu pravdepodobný trend, že sa táto úroveň bude ďalej zvyšovať. Hlavným dôvodom je turistická atraktivita Prahy, zloženie značiek maloobchodníkov na týchto uliciach a s tým súvisiaci výrazný záujem materských spoločností svetových značiek o otvorení ich vlajkového obchodu práve v Prahe,“ hovorí Jan Voslář, vedúci prenájmu jednotiek v centrách miest.

Obchody, ktoré sú priamo prevádzkované materskými spoločnosťami, vytláčajú z najprestížnejších lokalít prevádzkovateľov franšízových a multibrandových konceptov. Koncový zákazník tým získa nielen prístup k širším aktuálnym kolekciám, ale i cenová politika môže byť priaznivejšia než u partnerských obchodov.

„Vďaka špičkových adries a silnému záujmu o tieto lokality zaznamenávame - okrem rastu nájomného – taktiež tendenciu rozširovania svetových obchodov do susedných ulíc ako Havířská, 28. října a na Národnú triedu. Luxusné nákupné destinácie Pařížskej má možný smer rozšírenia do Široké, Železné a napríklad Dlouhé. Tento trend vnímame ako prirodzený a priaznivý pre ďalší rozvoj nakupovania v centre mesta,“ dodáva Jan Voslář.

Z novo prichádzajúcich značiek, ktoré nedávno otvorili alebo plánujú otvorenie svojich reprezentatívnych obchodov v najatraktívnejších lokalitách Prahy, menujem napríklad Berschka (zo skupiny Inditex), Deichmann, Pandora, C&A, Tommy Hilfiger, z luxusných značiek potom Jimmy Choo, Karen Milen alebo Tiffany&Co.

Štúdia Hlavné nákupné ulice sveta vyšla po prvýkrát v roku 1988. Vtedy sa maloobchodní plochy prenajímali najdrahšie v New Yorku, potom nasledoval Mníchov. Tretia priečka patrila Tokiu, štvrtá bola Paríž a piata Londýn.